Nieuwsbrief september 2023

Aanpassing inschrijving nieuwsbrieven

inhoud:

1. Symposium kunst-Parkinson
  2. De jaarlijkse “Parki Stimuleringsprijs”
  3. Sabine Schootemeijer ontvangt de prijs
  4. Documentaire maakproces beeldje
  5. Dansvideo “Breek-Dans”
  6. Workshop ParkinsonGrasveld
  7. Doneren

1 Symposium kunst-Parkinson

Afgelopen woensdag 30 augustus heeft de stichting in nauwe samenwerking met het CHDR Instituut in Leiden, een symposium georganiseerd rondom de eerste uitreiking van de jaarlijkse “Parki Stimuleringsprijs”. Naast de prijsuitreiking werden ook twee video’s vertoond:

• Documentaire maakproces beeldje “Parki Stimuleringsprijs”
  • Dansvideo “Breek-dans”

Het CHDR is een instituut dat onderzoek verricht naar de werking en de veiligheid van medicatie die is ontwikkeld door de internationale farmaceutische industrie, voordat deze op de markt wordt gebracht. Twan heeft zelf in 2021 meegedaan aan een groot onderzoek bij het CHDR voor Parkinson medicatie die is ontwikkeld door een Amerikaans farmaceutisch bedrijf

Klik op bovenstaande afbeelding om de video af te spelen

2 De jaarlijkse “Parki Stimuleringsprijs

In 2022 heeft het bestuur besloten een Stimuleringsprijs in het leven te roepen in samenwerking met een wetenschappelijke commissie.

Deze “Parki Stimuleringsprijs” is een aanzet voor jonge artsen of onderzoekers tot oriëntatie en verdieping in het doen van wetenschappelijk onderzoek naar de ziekte van Parkinson. Leden van de wetenschappelijke commissie zetten de wegen naar het verkrijgen van de prijs uit en adviseren het bestuur van de stichting Parki in de keuze van toekenning. Zij volgen ook het traject dat ingegaan wordt na het verkrijgen van de prijs.

3 Sabine Schootemeijer ontvangt de prijs

Sabine Schootemeijer is de eerste ontvanger van de ParkiStimuleringsprijs. Haar promotieonderzoek richt zich op de gezondheidswinst die beweging oplevert voor mensen met de ziekte van Parkinson.

4 Documentaire maakproces beeldje.

Thomas Bakker, van de gelijknamige filmproductie maatschappij, heeft een documentaire gemaakt van het maakproces van het Parki Stimuleringsbeeldje, Deze documentaire wordt uitgezonden op donderdagavond vanaf 19:00 uur bij Omroep Tilburg en zit in een loep van 24 uur, dus tot vrijdagavond 19:00 uur.

5 Dansvideo “Breek-Dans”

Twan, als enthousiaste bewonderaar van het Nederlands Dans Theater, werd geïnspireerd door een beweging die hij zag bij een voorstelling van het NDT. Hij legde direct de link met bewegingsvormen bij Parkinson patiënten: trillingen, freezing, spasme, maskerface enz. Vormen waarvan je, naar zijn mening, een heel indringende choreografie zou kunnen maken.

Stichting Parki heeft Fontys Hoge School voor de Kunsten bereid gevonden om samen met Twan het idee uit te zetten bij de studenten Dans. Studente Maria Sierra Carrión was zeer geïnteresseerd en heeft een prachtige choreografie samengesteld.  Deze heeft Twan vervolgens in de Hilvaria Studio’s op video vast kunnen leggen. Maria danst in deze video haar eigen choreografie. De stichting dankt Fontys Hoge School voor de kunsten – Dans en de Hilvaria Studio’s voor hun bijzondere bijdrage aan deze mooie en indringende dansvideo. Zonder hen had het niet zo mooi kunnen worden.

Ook deze video wordt ter zijnertijd bij Omroep Tilburg uitgezonden inclusief interviews. Ik houd u hiervan op de hoogte.

6 Workshop ParkinsonGrasveld.

Nu de grote vakantie voorbij is, kunnen we weer volop inschrijven voor de workshop “Het ParkinsonGrasveld”. Deze workshops hebben intussen al 195 grasfiguren opgeleverd. Er zijn nog 105 grasfiguren nodig voor het beoogde resultaat.

Mede ook dankzij personen als Marjon Dubelaar. Zij heeft gezorgd voor 2×5 kandidaten voor twee workshops binnen haar netwerk en is nog bezig om een derde workshop binnen te halen.
Een ieder die twee volle workshops regelt (2×5 kandidaten), krijgt een ets cadeau als dank voor de inzet. Deze ets is speciaal voor dit doel gemaakt. Twan heeft voor deze gelegenheid een uitzondering gemaakt in de oplage. Normaal hooguit 10, maar voor deze gelegenheid is de oplage 50 stuks

De kosten voor deelname van een middagworkshop zijn € 75,-.
Daarvoor krijgt u;

• Een avontuurlijke middag van 12:00 uur tot ongeveer 17:00/18:00 uur met uw handen in de klei voor het maken van een grasfiguur
  • U wordt medemaker van het grote museale kunstwerk het “ParkinsonGrasveld”
  • Een gratis schort met een opschrift en afbeelding van het ParkinsonGrasveld ter bescherming van uw kleding.
  • Worden er werkfoto’s gemaakt en na afloop een mooi portret met uw grasfiguur voor het magazine. U krijgt dit magazine gratis als herinnering.
  • Het is een prachtige ervaring, leerzaam en u steunt tegelijkertijd het goede doel van de stichting, financiële ondersteuning voor wetenschappelijk onderzoek naar de ziekte van Parkinson.
  • Worden er werkfoto’s gemaakt en na afloop een mooi portret met het grasfiguur voor het magazine. U krijgt dit magazinegratis als herinnering.
  • Het is een prachtige ervaring, leerzaam en u steunt tegelijkertijd een goed doel van de stichting, financiële ondersteuning voor wetenschappelijk onderzoek naar de ziekte van Parkinson.

Meer info op de website stichtingparki.com

7 Doneren

Ik hoop u met deze nieuwsbrief weer op de hoogte gebracht te hebben. Mochten er tussendoor veranderingen plaatsvinden dan laat ik dat snel weten.

Tot een volgende nieuwsbrief.
Groeten, Twan

Aanpassing inschrijving nieuwsbrieven

2 antwoorden op “Nieuwsbrief september 2023”

1. Wat een fantastische Nieuwsbrief deze keer Twan.
    Ik heb het met heel veel plezier en met buitengewoon veel bewondering gelezen en vooral ook de filmpjes bekeken.
    Een mooie prijs, een fantastisch beeldje en een intensief, mooi in beeld gebracht maakproces en een heel erg indrukwekkende choreografie.
    Nog veel mooie stappen te gaan. Veel succes.
    Groet, Nell