Verrassende kunstroutes door Tilburg om te wandelen of fietsen

Stichting Parki geeft boekje uit met twee kunstroutes door Tilburg. De routes, een fiets- en een wandelroute, bevatten kunstobjecten uit de openbare ruimte in Tilburg. Ook met dit initiatief zamelt Stichting Parki geld in om onderzoek naar de ziekte van Parkinson te kunnen financieren. Het boekje, waarvan het voorwoord werd geschreven door burgemeester Theo Weterings, is vanaf vandaag te koop voor € 20,- via de website van Stichting Parki en bij een aantal locaties in Tilburg.

Door Tilburg

De routes leiden langs bekende en minder bekende werken in de openbare ruimte in Tilburg. Meer context over de kunstwerken en de verschillende routebeschrijvingen zijn in het boekje terug te vinden. De fietsroute duurt ongeveer 2,5 uur en is 21 km lang. Deze begint bij Grotto, gaat via de Reeshof door Tilburg West en Oud-Noord weer terug richting Grotto. Onderweg zijn er werken te zien van onder andere Eugène van Lamsweerde, Tine van de Weyer en Peter Struycken. De wandelroute duurt ongeveer 4 uur en is 9,5 km lang. Deze begint in het Spoorpark, gaat via de wijken het Goirke en Theresia naar het centrum en keert weer terug in het Spoorpark. Op deze route zijn werken te zien van onder andere Niko de Wit, Guido Geelen maar ook werk van Twan Hendriks is in de route opgenomen.

Niet zo maar een route.

Na aanschaf van het boekje kan men de routes op ieder moment van de dag volgen. Naast burgemeester van Tilburg Theo Weterings die het voorwoord van het boekje schreef, hebben ook andere personen uit de Tilburgse creatieve en muzikale sector een bijdrage geleverd aan de routes. Zo wordt men, door de QR-codes te scannen die bij bepaalde werken in het boekje te vinden zijn, verrast door de ene keer een muziekstuk van Paul Van Kemenade met zijn groep Three Horns & A Bass, in een andere video vertelt bijvoorbeeld Errol van de Werdt (directeur van het TextielMuseum) meer over een kunstwerk. Door het bekijken van deze video’s kunnen de werken op een andere en nieuwe manier worden ervaren.

De boekjes zijn te koop bij de volgende locaties

Stichting Parki,
   Bredaseweg 214, Tilburg. Alleen op woensdagochtend van 10 tot 12:00 uur en
zaterdagmiddag van 14 tot 17:00 uur.

Apotheek Binnenstad,
   Spoorlaan 364, Tilburg.
Arends sport,
   Koningsplein 1, Tilburg.
Beweegr sport/fysiotherapie praktijk,
   Spoorpark 6, Tilburg.
Gianotte boekhandel,
   Emma passage 17, Tilburg.
Grotto,
   Oude Warande 6, Tilburg.