Oprichter en bestuurslid: Twan Hendriks

info@stichtingparki.com

Twan Hendriks is beeldend kunstenaar in Tilburg. Sinds 1974 heeft hij een prachtige en boeiende carrière opgebouwd. Hij heeft diverse opdrachten gedaan voor onder andere particulieren, bedrijven en instellingen. Hendriks heeft twee panden gerealiseerd waarvan hij er één gebruikt als atelier en het andere als woonhuis en galerie. In deze galerie heeft hij tentoonstellingen georganiseerd voor collega-kunstenaars en natuurlijk ook voor zichzelf.

Daarnaast heeft Hendriks zijn eigen werk verhuurd en verkocht, koffieconcerten verzorgd en niet te vergeten verschillende etscursussen gegeven. Kortom het kon niet stuk, tot hij in 2014 de diagnose Parkinson kreeg. Na een korte periode van acceptatie ging de knop weer om en besloot hij van de nood een deugd te maken. Dit deed Hendriks door zijn beroep als kunstenaar in te zetten voor het inzamelen van geld. Dit geld gaat volledig naar wetenschappelijk onderzoek naar de ziekte van Parkinson. Daarnaast geeft Hendriks met zijn kunstprojecten de ziekte van Parkinson een gezicht.

Meer weten over Twan Hendriks? Bekijk dan zijn eigen website: kunstwan.nl

foto: Frank Ruiter

——————————————————————-

Voorzitter: Anne Marie Pijnenburg.

Ann Marie Pijnenburg is fysiotherapeut met als speciaal aandachtsgebied dansers en musici. Zij was tot pensioen directeur van het SMC en docent Fontys, afd kunsten. Nu nog (mede) bestuurder SMC, een zelfstandig behandelcentrum dat gericht is op eerste- en tweedelijns zorg.

Pijnenburg vind het prachtig dat kunst en cultuur ingezet worden voor een goed doel. Vanwege haar achtergrond als fysiotherapeut met specifieke aandacht voor dansers en musici (kunstenaars) was ze zeer geïnspireerd toen ze het verhaal van Twan Hendriks aanhoorde. Toen Hendriks haar vroeg om actief te worden binnen zijn stichting, aarzelde ze dan ook geen moment. Vanuit zowel haar werk- als privésituatie heeft Pijnenburg te maken met Parkinson patiënten. Ze vind het hoog nodig dat deze ziekte uit het kader van het bekende frame gehaald wordt. Twan is voor haar een inspirerend persoon voorbeeld van iemand die zijn ziekte omarmd en dit op een prachtige manier inzet. Naast het hoognodige doel om geld in te zamelen voor wetenschappelijk onderzoek ondersteunt Pijnenburg het doel om de ziekte een gezicht te geven.

Secretaris: Julia Burgers

secretariaat@stichtingparki.com

Julia Burgers heeft op latere leeftijd een avondstudie rechten aan de Universiteit van Tilburg gevolgd. Ze heeft in haar 50-jarige loopbaan diverse functies in de gezondheidszorg gehad waaronder die van directeur van 4 verzorgingshuizen. De laatste 11 jaren van haar loopbaan was zij bestuurssecretaris bij de Congregatie Zusters van Liefde aan de Oude Dijk in Tilburg. Nu is ze nog actief op bestuurlijk vlak en in het vrijwilligerswerk.

Ze heeft Twan een paar jaar geleden leren kennen toen ze hem samen met anderen geholpen heeft  met de organisatie van het Parki-event dat op 7 april 2022 heeft plaatsgevonden. Hoe Twan omgaat met zijn ziekte van Parkinson vindt zij bewonderenswaardig en inspirerend. Zijn glas is altijd halfvol! Het feit dat Twan aan de ene kant geld wil binnenhalen voor wetenschappelijk onderzoek en aan de andere kant meer bekendheid wil geven aan deze ziekte zijn voor haar wezenlijke doelen. Daar wil ze graag een bijdrage aan leveren.

Penningmeester: Hella Linkels

financien@stichtingparki.com

Hella Linkels is jarenlang de boekhoudster geweest van Twan Hendriks tijdens zijn carrière als kunstenaar. Ze heeft hem in die periode leren kennen als een constante, inspirerende, aan de weg timmerende persoon die alles in eigen hand wilde en ook kon houden. Toen de Parkinson zich openbaarde gaf hij het niet op en maakte hij ook hier weer een project van. Volgens Linkels is dat typerend voor het karakter van Hendriks. Om die reden voelt het voor haar als een logische stap dat zij de penningmeester van zijn stichting werd.