Opdrachten: De Scherf

De Carnavals Stichting Tilburg benaderde mij met het verzoek een beeld te ontwerpen en uit te voeren dat aan de gemeente Tilburg aangeboden zou worden ter gelegenheid van 3 x 11 jaar carnaval in Tilburg.
Aan de opdracht waren enkele voorwaarden verbonden:

* Het monument moet de trots van de Tilburger symboliseren
* Een verwijzing vormen naar carnaval
* En in harmonie zijn met de omgeving.

Vanouds is de bijnaam voor de Tilburger ‘Kruikenzeiker’. Dit woord is ontleend aan een gebruik uit de periode dat Tilburg voornamelijk een textielstad was. Iedere textielarbeider ving zijn urine op in een kruikje. Deze urine werd gebruikt voor de wolindustrie. De vergoeding voor de urine vormde een schamele aanvulling op het gezinsinkomen. De tijden waarin de urine ingezameld werd liggen inmiddels ver achter ons, maar ´De Kruikenzeiker’ is nog altijd hét symbool voor de Tilburger. Ieder jaar wordt als mascotte voor carnaval een beeldje van ‘De Kruikenzeiker’ geplaatst.
De scherf van een gebroken kruik symboliseert de ontwikkeling van Tilburg: de textielstad is verdwenen, het is een moderne stad geworden die de uitdaging met de eenentwintigste eeuw aankan. Doordat de scherf op een hoge voet is geplaatst, lijkt het geheel op een overwinningsschaal, waarin een vreugdevuur ontstoken zou kunnen worden. Een trots symbool, voor een stad die trots is op geleverde prestaties

scherf
Titel: De Scherf