Nieuwsbrief oktober 2021

inhoud:

_____________________________________________________________________________________________________

Heldenketting

Afgelopen weekend was ik uitgenodigd, samen met 49 andere Tilburgse helden, om aanwezig te zijn bij de opening van de tentoonstelling van kunstenaar Atilla Yuksel in de Tilburgse schouwburg. Daar was een overzicht te zien van 50 van zijn werken van Tilburgse helden. Een project geïnitieerd door het Zuidelijk Toneel waarin 50 helden uit de grote steden in Brabant in het zonnetje werden gezet door middel van een persoonlijk kunstwerk. In de nieuwsbrief van maart dit jaar heb ik hier al aandacht aan besteed. Het resultaat is inmiddels te aanschouwen in de schouwburg. De tentoonstelling duurt 4 jaar en vervangt al die tijd de werken van grote namen als Karel Appel, Corneille enz.

Tot mijn verassing werd ik tijdens de opening op het toneel uitgenodigd als één van de helden die veel indruk op Atilla heeft gemaakt. Zo kreeg ik ook de gelegenheid om de stichting in de spotlights te zetten. Voor een impresse van de avond zie de video. Deze is met telefoon opgenomen, dus de kwaliteit is niet al te best. Ik kijk met veel trots terug op dit mooie moment. (Links Atilla, rechts Piet Menu en midden ikzelf).

Kunstkaarten te koop

Wist u dat de stichting inmiddels op enkele plekken in Tilburg ook kunstkaarten verkoopt? De hele opbrengst is wederom bedoeld voor onderzoek naar de ziekte van Parkinson. De setjes van 7 kaarten plus enveloppen kosten €15 en zijn te vinden in een speciaal display waarin ook het kunstroute boekje is te vinden (daarover later meer in deze nieuwsbrief). Op de verschillende ansichtkaarten zijn de meest recente werken van mij, Twan Hendriks, te zien.

Heeft u interesse in een bundel?

Deze zijn te bestellen via de website of kunt u op een van de hieronder genoemde plekken aanschaffen. Dat gaat makkelijk. Scan de QR-code op het display. U komt vervolgens op de donatiepagina van de stichting terecht. Per bundel doneert u dan € 15,- (of meer) via IDEAL. Nadat de betaling plaats heeft gevonden krijg u direct een dankbericht retour en mag u een bundel ansichtkaarten meenemen uit het display.

Ook is het mogelijk vanuit huis via de website van de stichting een bundel te bestellen. U kunt dan kiezen voor het toesturen van de bundel (drie euro extra voor verzendkosten) of voor het ophalen van de bundel op het adres van de stichting. Bredaseweg 214 in Tilburg. Dit kan alleen op woensdagochtend tussen 10 en 12.00 uur. En zaterdagmiddag tussen 14:00 en 15:00 uur.

De opbrengsten gaan geheel naar het doel van de stichting.

Plekken waar de kunstkaarten te koop zijn:

• Stichting Parki-Bredaseweg 214, Tilburg.
    Alleen op woensdagochtend van 10 tot 12:00 uur en zaterdagmiddag van 14 tot 17:00 uur.
  • Frans van Aarle-Korvelseweg 225 Tilburg
  • Antoon de Jong-Boomstraat 117 Tilburg
  • Arendse Health club-Koningsplein 1 Tilburg
  • Gianotten Mutsaers-Emmapassage 17 Tilburg
  • Grotto-Oude Warande 3 Tilburg
  • Prins Heerlijk-Nieuwlandstraat 16 Tilburg
  • Prins Heerlijk/Factorium-Koningsolein 11a Tilburg
  • Trends Kappers-Molenbochtstraat 43 Tilburg

Verrassende kunstroutes door Tilburg om te wandelen of fietsen

Zoals ik hierboven al aangaf, heeft Stichting Parki ook een speciaal boekje uitgegeven met twee kunstroutes door Tilburg. De routes, een fiets- en een wandelroute, bevatten kunstobjecten uit de openbare ruimte in Tilburg. Met dit initiatief zamelen we als stichting geld in om onderzoek naar de ziekte van Parkinson te kunnen financieren. Het boekje, waarvan het voorwoord werd geschreven door burgemeester Theo Weterings, is vanaf vandaag te koop voor € 20,- via de website van Stichting Parki en bij een aantal locaties in Tilburg.

Door Tilburg
De fietsroute duurt ongeveer 2,5 uur en is 21 km lang. Deze begint bij Grotto, gaat via de Reeshof door Tilburg West en Oud-Noord weer terug richting Grotto.Onderweg zijn er werken te zien van onder andere Eugène van Lamsweerde, Tine van de Weyer en Peter Struycken. De wandelroute duurt ongeveer 4 uur en is 9,5 km lang. Deze begint in het Spoorpark, gaat via de wijken het Goirke en Theresia naar het centrum en keert weer terug in het Spoorpark. Op deze route zijn werken te zien van onder andere Niko de Wit, Guido Geelen en Margot Homan.

Niet zomaar een route
Na aanschaf van het boekje kan men de routes op ieder moment van de dag volgen. Naast burgemeester van Tilburg Theo Weterings die het voorwoord van het boekje schreef, hebben ook andere personen uit de Tilburgse creatieve en muzikale sector een bijdrage geleverd aan de routes. Zo wordt men, door de QR-codes te scannen die bij bepaalde werken in het boekje te vinden zijn, verrast door de ene keer een muziekstuk van Jazzmuzikant Paul van Kemenade & Three Horns and a Bass, in een andere video vertelt bijvoorbeeld Errol van de Werdt (directeur van het TextielMuseum) meer over een kunstwerk dat bij het TextielMuseum staat. Door het bekijken van deze video’s kunnen de werken op een andere en nieuwe manier worden ervaren.

De boekjes zijn op dezelfde locaties te koop als de kunstkaarten:

• Stichting Parki- Bredaseweg 214, Tilburg.
  • Antoon de Jong-Boomstraat 117 Tilburg
  • Gianotten Mutsaers-Emmapassage 17 Tilburg
  • Grotto-Oude Warande 3 Tilburg
  • Prins Heerlijk-Nieuwlandstraat 16 Tilburg
  • Prins Heerlijk/Factorium-Koningsolein 11a Tilburg
  • Trends Kappers-Molenbochtstraat 43 Tilburg

U kun uiteraard ook online een exemplaar bestellen en bij afrekenen de keuze opsturen selecteren:

Workshops ParkinsonGrasveld weer van start

Door de versoepelingen die reeds hebben plaatsgevonden, kunnen de workshops eindelijk weer van start gaan. Inmiddels hebben zich voor 3 zondagen al kandidaten gemeld. Leuk om te vertellen: er hebben zich 5 zussen aangemeld om tijdens de workshop samen iets te kunnen betekenen in de strijd tegen Parkinson. De reden waarom zij deel wilden nemen aan de workshop was dat hun moeder ook geconfronteerd werd met Parkinson.

Nog niet bekend met de workshops?
Tijdens de workshop (van 10:00 uur tot 17:30 uur) werkt u onder leiding van mij aan het vormen van een grasfiguur van klei. Tijdens de middagpauze wordt een uitgebreide lunch verzorgd door Prins Heerlijk. Aan het einde van de dag heeft u een grasfiguur gemaakt en wordt u gefotografeerd samen met het resultaat. En geloof mij, wat zal u trots zijn. Er is nog niet een grasfiguur mislukt. Ook tijdens de workshop worden er werkfoto’s gemaakt. Allemaal voor het later uitbrengen van een boek over dit project. Aan iedere deelnemer wordt gevraagd om een klein stukje te schrijven voor bij de foto. Dat kan over de ervaring gaan van die dag, maar ook relevante zaken in perspectief met Parkinson. Ik hoop zo op een zo compleet mogelijk boek te verkrijgen over het ParkinsonGrasveld. Zodra het veld klaar is wordt het tentoongesteld en aangeboden voor verkoop. Ook die opbrengst is voor onderzoek naar parkinson.

Kosten voor die dag  bedragen € 150,- inclusief lunch en de speciale schort om uw kleding te beschermen. De schort mag u als aandenken mee naar huis nemen.
De opbrengst, deelname + de verkoop van het veld, gaat geheel naar de financiering van wetenschappelijk onderzoek naar de ziekte van Parkinson.

Extra leuk voor u, zodra het verkocht is zal uw naam altijd aan dit werk verboden zijn als creatief uitvoerder van het ParkisonGrasveld.

Werving-expositie voor ParkinsonGrasveld bij Trends

Heeft u behoefte aan een nieuwe coupe? En heeft u een afspraak gemaakt bij kapsalon “Trends” in de Molenbochtstraat van eigenaar John Laurijssen? Grote kans dat u binnenkort met het ParkinsonGrasveld in aanraking komt. Aan de muren in de kapperszaak is namelijk het resultaat te zien wat er tot nu toe is gemaakt. Trends heeft al, zolang het bestaat, vele expositie gerealiseerd. Door deze presentatie kreeg ik weer een mogelijkheid om het ParkinsonGrasveld onder de aandacht te brengen.

De expositie bestaat uit een lange rij portretfoto’s van deelnemers die vóór de Coronaperiode de workshop hebben gevolgd. Daarnaast hangen er ook de cadeauprenten die men krijgt als men 5 kandidaten kan regelen voor een workshop. Uit de andere prentjes die te zien zijn, kan men kiezen als men vriend wordt van de stichting. U wordt dan een zogenaamde Parkivriend. U doneert maandelijks aan de stichting en krijgt in ruil daarvoor een prent en 1 x per jaar een gratis koffieconcert aangeboden.

U leest meer over de stichting op de website www.stichtingparki.com

Start tweede veiling

Zoals beloofd zou er ook in deze nieuwsbrief een prent geveild worden. Helaas is er op de vorige prent geen bod gevallen en wordt er nu een andere in gezet. Voorlopig probeer ik dit enkele nieuwsbrieven vol te houden in de hoop dat de nieuwsbrief in de toekomst voldoende bereik heeft en het in bredere kringen belangstelling krijgt.

Beschrijving

Nummer: 8682
Techniek: Pigmogravure
Formaat:  28 x 21 cm (lijstformaat 60 x 50 cm)
Titel:          Window Australië
Jaar:        1993

Marktprijs: € 185,00
Startprijs veiling: € 90,00

Het is een unieke edel fototechniek uit 1900-1930 die ik tijdens mij studie op de academie st Joost heb herontdekt en met de toenmalige moderne materialen nieuw leven heb ingeblazen. Vervolgens heb ik de techniek uitgebreid in 3 kleurendruk en voor zover ik weet dat dit nog niet in 3 kleuren ooit is uitgevoerd. Ik heb deze techniek ook gebruikt bij mijn eerste etsen.

Ik hoop u met deze nieuwsbrief weer op de hoogte gebracht te hebben. Mochten er tussendoor veranderingen plaatsvinden dan laat ik dat snel weten.

Tot een volgende nieuwsbrief.
Groeten, Twan