Nieuwsbrief november 2024

Aanpassing inschrijving nieuwsbrieven

Wilt u reageren, volg dan deze link: Reactie

inhoud:

1. Ondertekening overeenkomst Parochie De Goede Herder
  2. Opbouw kunstwerk ParkinsonGrasveld
  3. Onthulling ParkinsonGrasveld
  4. Stimuleringsprijs 2024

1. Ondertekening overeenkomst Parochie De Goede Herder

Voor het plaatsen van het ParkinsonGrasveld in de tuin naast de Heikese kerk hebben we contact gezocht met de eigenaar, de parochie De Goede Herder. Een ideale plaats middenin het centrum van Tilburg. Deken Robert van Aken was direct enthousiast en zo ook het parochiebestuur. De bruikleen van de grond werd vervolgens in een overeenkomst vastgelegd.

Contract ondertekening v.l.n.r. Julia Burgers (secretaris Stichting Parki), Anne Marie Geurts (voorzitter Stichting Parki), Twan Hendriks (initiatiefnemer en bestuurslid) en Gerard Vrenken (secretaris bestuur Parochie De Goede Herder)

2. Opbouw kunstwerk ParkinsonGrasveld

Eind juli heb ik met Frank Heerkens van firma ‘Vorm en Inhoud’ alle grasfiguren met de nodige voorzichtigheid vervoerd van Huize Goretti naar het voormalige kantongerechtsgebouw. Daar mocht ik een enorme ruimte om niet gebruiken tot eind september. Natuurlijk ideaal tegenover de plek waar het kunstwerk zou komen. Het bedrijf PPO projectontwikkeling BV, eigenaar van het pand, was onder de indruk van ons project. Ik maakte tevens kennis met de twee bedrijven die al in dat gebouw waren gevestigd, nl. Geerts-Partners en Bedaux De Brouwer Architecten B.V.
Het personeel van beide bedrijven hebben mij en de stichting hartelijk ontvangen en dagelijks koffie, thee of een ander drankje gegeven. Ik kon me, danbaar als ik was,  helemaal storten op de compositie van het grasveld. Alle 300 grasfiguren konden immers niet zo maar naast elkaar staan. Per figuur moest gekeken worden waar deze kon worden neergezet.

Intussen waren drie vaklui in het verwerken van hout drie dagen om niet bezig met het realiseren van een Frans Eikenhouten plateau van 5,3 x 5,3 in de tuin van de Heikese kerk. Te weten Jan van den Bulck en Guido Godfried, twee ZZP-ers en Frank Heerkens van ‘Vorm en Inhout’. Het getal 5,3 heeft te maken met het aantal lotgenoten wereldwijd in 2014 toen ik de diagnose kreeg.
Het plateau was ruim op tijd klaar om de mallen van de grasfiguren er op te leggen. Zo kon ik het grasveld plaatsen in de compositie die ik uitgezet had. En natuurlijk blij met de vrijwilligers die hielpen met het overbrengen van de grasfiguren.
Firma Van Helvoirt Groenprojecten BV heeft toegezegd zorg te dragen voor het onderhoud van de tuin. Zij hebben op mijn verzoek ook siergras geplant rondom het plateau als conceptuele versterking van het kunstwerk. Dat hebben zij geheel gedoneerd.

3. Onthulling ParkinsonGrasveld

Op zaterdag 28 september jl. is het museale kunstwerk het ParkinsonGrasveld onthuld. Aansluitend op zondag 29 september konden deelnemers het kunstwerk komen bewonderen. Het bestuur van Stichting Parki was aanwezig om vragen te beantwoorden. Zelf kon ik bij vragen over Parkinson mijn ervaring delen.
Het is een project dat door de inwoners van Tilburg en omgeving is gerealiseerd door betaalde workshops die ik organiseerde. Totaal hebben er ruim 300 enthousiaste mensen meegedaan. Deze workshops hebben € 30.150,- opgebracht. Iedere workshop was een verrassing voor mij. Soms was het een vriendenclub of familie. Maar ook volkomen vreemden die het goede doel steunden.

De onthulling is in beeld gebracht door fotografe Danielle van Dijk. Met deze link komt u in de pagina waar haar foto’s zijn ondergebracht in een fraai Flip-over boek. Zie https://stichtingparki.com/#stavazagra.

4. Stimuleringsprijs 2024

Op het einde van dit jaar wordt voor de tweede keer de stimuleringsprijs uitgereikt. Een prijs die een aanzet geeft voor een jonge arts, onderzoeker, tot oriëntatie en verdieping in het doen van wetenschappelijk onderzoek naar de ziekte van Parkinson.

Leden van de wetenschappelijke commissie zetten de wegen naar het verkrijgen van de prijs uit en adviseren het bestuur van stichting Parki in de keuze van toekenning. De commissieleden volgen ook het traject dat ingegaan wordt na het verkrijgen van de prijs.

Aan de stimuleringsprijs is een bedrag van € 2.500,– verbonden en een beeldje als herinnering, ontworpen en gemaakt door Twan Hendriks.

Meer info op de website stichtingparki.com

Ik hoop u met deze nieuwsbrief weer op de hoogte gebracht te hebben. Mochten er tussendoor veranderingen plaatsvinden dan laat ik dat snel weten.

Tot een volgende nieuwsbrief.

Aanpassing inschrijving nieuwsbrieven