Veiling

Doe mee aan de veiling “kunstwerk voor het doel”

We lanceren in deze nieuwsbrief een veiling! Het gaat om een kunstwerk van Twan Hendriks dat we online gaan veilen. De gehele opbrengst van de veiling gaat naar het doel van stichting Parki: geld in zamelen voor onderzoek naar de ziekte van Parkinson.
Bij een velng heeft u 3 maanden de gelegenheid om een bod uit te brengen op dit geveilde werken. Er zijn een paar spelregels:

• het minimale bedrag dat geboden moet worden bedraagt ongeveer de helft van de marktwaarde (ofwel het bedrag wat het normaal zou moeten opbrengen)
  • bij sluiting van de veiling wordt het resultaat bekend gemaakt in de daaropvolgende nieuwsbrief en zal er weer een ander werk worden ingezet.
  • de hoogste bieder ontvangt een mail voor de zakelijke afhandeling.
  • het bieden is bindend: bod gedaan = verkocht tot een hoger bod gedaan wordt!

Zoals beloofd zou er ook in de nieuwsbrief4e kwartaal 2021 een prent geveild worden. Helaas is er op de vorige prent geen bod gevallen en wordt er nu een andere in gezet. Voorlopig probeer ik dit enkele nieuwsbrieven vol te houden in de hoop dat de nieuwsbrief in de toekomst voldoende bereik heeft en het in bredere kringen belangstelling krijgt.

De veiling biedt u een unieke mogelijkheid om voor een leuk en zelfgekozen bedrag een mooi kunstwerk aan te schaffen en tegelijkertijd het goede doel te steunen. Twee vliegen in een klap dus!

Start nieuwe veiling

De prent van de vorige veiling, met een marktwaarde van €185 is verkocht voor €90. Deze persoon kan nu gaan genieten van het werk “Window”, een Pigmogravure. Zo zie je maar weer, het kan altijd iets opleveren en zéker voor de stichting. Inmiddels is er een nieuwe prent ter beschikking gesteld voor de veiling: Prent Olympus. Een ets van formaat 50 x 70 cm exclusief lijst. Het werk is in 1990 gerealiseerd in een oplage van 10 stuks.

Context

Alles in meer tegenovergestelde uitingen;

• Olympia is bij mijn werk Olympus.
  • Olympia is realistisch geschilderd, Olympus geabstraheerd.
  • Olympia is geheel naakt, Olympus is gedeeltelijk bedekt.
  • Olympia haar naakte lichaam ligt van links naar rechts, Olympus van rechts naar links.
  • Olympia licht op een zachte sofa, Olympus ligt op een hard plateau.
  • Olympia kijkt je direct aan, Olympus is gezichtloos.
  • Olympia ontvangt bloemen van een bewonderaar, Olympus ligt op een doek bedrukt met contact advertenties.

Het werk is indertijd aangekocht door Woning Coöperatie Breeburg in Tilburg, waar ik naderhand een opdracht kreeg voor het realiseren van een beeld voor het toen te bouwen hoofdkantoor. Een opdracht waar ik altijd nog met groot plezier op terugkijk.

Uiteindelijk is in datzelfde jaar deze ets geproduceerd in een oplage van 10 stuks. Het schilderij van Manet was inmiddels voor mij verder op de achtergrond geraakt en daardoor werd mijn Olympus het uitgangspunt. Hierin heb ik me meer laten verleiden om verschillende etstechnieken toe te passen.

Start veilingprijs € 137,50 zonder lijst. op 1 februari en loopt tot 31 maart
Zoals met al mijn werk gaat de opbrengst naar de stichting.