Grootschalig onderzoek ziekte Parkinson

Stichting CHDR doet onderzoek naar veranderingen in het GBA1 gen bij de ziekte van Parkinson. Een verandering in het GBA1 gen is de meest voorkomende risicofactor voor Parkinson. Het CHDR voert een genetisch screeningsonderzoek uit om te onderzoeken hoe vaak zo’n verandering in het GBA1 gen voorkomt bij mensen met Parkinson in Nederland. In de zomer van 2024 gaan zij een nieuw medicijn onderzoeken dat aangrijpt op het achterliggende proces van het GBA1 gen. Dit middel werkt mogelijk extra goed bij mensen met Parkinson met zo’n GBA1 verandering.

Het medicijn kan mogelijk het verloop van de ziekte van Parkinson vertragen en dat is iets dat hard nodig is. Al ruim 300 mensen met Parkinson hebben zich aangemeld. Het doel is om 1000 mensen met Parkinson te screenen. Helpt u ook mee? Door mee te doen aan het onderzoek doneert u daarnaast ook indirect aan Stichting Parki.

Op www.proefpersoon.nl/parkinson-gba1 vindt u meer informatie over deze onderzoeken en kunt u zich aanmelden om mee te doen.

Thema’s 0