Nieuwsbrief April 2023

U ontvangt deze mail omdat u ingeschreven staat bij Stichting Parki.

Aanpassen inschrijving

DANSVOORSTELLING OP VIDEO

Zoals jullie weten is het bezoeken van dansvoorstellingen een van mijn passies.

Tijdens een van de voorstellingen van het NDT (Nederlands Dans Theater) kwam ik op de volgende gedachte: zou een choreograaf niet een mooie voorstelling kunnen maken, gebaseerd op de bewegingen die gerelateerd zijn aan Parkinson?

Dit proces is in gang gezet door Maria Sierra Carrión, student van de afdeling Uitvoerend Dans van Fontys Hogeschool voor de Kunsten. Een dezer dagen wordt de uitvoering opgenomen. Het belooft indrukwekkend te worden. Mijn lijfzin “Je gaat er niet aan dood, maar je leven eindigt wel” is duidelijk in de choreografie verwerkt.

Wij gaan die dansvideo gebruiken bij presentaties die ik geregeld geef, maar ook voor de website. U gaat hem zien !

Een speciale dank gaat uit naar Ulrika Kinn Svensson (consultant Fontys Hogeschool voor de Kunsten / Dance Academy) die zich enorm heeft ingezet om dit mogelijk te maken.

PRESENTATIE BIJ KBO BERKEL ENSCHOT.

In de maand maart heb ik weer een presentatie mogen verzorgen, dit keer bij de Katholieke Bond voor Ouderen in Berkel-Enschot. De zaal was volledig bezet met zeer geïnteresseerde mensen. Het resultaat was bijzonder. De opbrengst van die middag door de verkoop van ansichtkaarten en kunstroute boekjes is bijna driehonderd euro. Én ik heb twee volle workshops kunnen boeken! Dit deed me goed!

Ziet u mogelijkheden om ook zo’n presentatie te boeken, mail dan naar info@stichtingparki.com

OPEN STUDIO

Stichting Kostić, het dansgezelschap van choreograaf Jelena Kostić heeft mij benaderd met de vraag, of ik bereid was medewerking te verlenen aan een open studio gesprek. Het is een creatieproces met de thema’s van haar nieuwe voorstelling Losers (première najaar 2023). Tijdens de Open Studio presenteert Jelena work-in-progress-scènes met haar dansers en gaan ze met experts en ervaringsdeskundigen in gesprek over de thema’s van de voorstelling.

Gasten deze keer

Twan Hendriks
De wereld van de Tilburgse kunstenaar Twan Hendriks kwam op zijn kop te staan toen hij de diagnose ‘ziekte van Parkinson’ kreeg. Maar hij bleef niet bij de pakken neerzitten en probeert nog steeds via zijn kunst mensen te inspireren, onder meer met het ‘Parkinson Grasveld’ en zijn Stichting Parki, waarmee hij aandacht vraagt voor de slopende ziekte.

Evelien van den Broek
Evelien van den Broek is componist, performer en producer. Ze schrijft muziek op het grensvlak van avontuurlijke elektronica pop, geluidskunst en hedendaags klassiek. Voor Losers componeert zij de muziek – een eerste samenwerking tussen choreograaf en componist!

Gratis, maar wel graag aanmelden

Je kunt gratis naar de Open Studio komen, maar laat wel even weten dat je komt door dit formulier in te vullen!

Datum : Zondag 23 April 2023

Tijd :19:00- 21:00

Aanwezig : 18:30

Adres : Dansbrabant/Club Soda/Goudenregenstraat 15-07/Tilburg

STIMULERINGSBEELDJE

Zoals wellicht bekend heeft de stichting om het doel “bekendheid geven aan de ziekte“ een jaarlijkse stimuleringsprijs beschikbaar gesteld. We stellen een bedrag van 2500 euro ter beschikking. Het is een prijs die een aanzet geeft voor een jonge arts/onderzoeker tot oriëntatie en verdieping in het doen van wetenschappelijk onderzoek naar de ziekte van Parkinson. De wetenschappelijke commissie van de stichting beoordeelt de aanvragen. Tijdens de uitreiking van de prijs wordt een door mij gecreëerd bijzonder beeldje aangereikt. Het maakproces van het beeldje, alsmede de uitreiking komt op video.
Met dank aan Thomas Bakker van Thomas Bakker Filmproducties in Tilburg.

PARKINSONGRASVELD

Het uitvoeren van de workshops van het ParkinsonGrasveld heeft in de perioden van Corona veel vertraging opgelopen. Sterker nog we hebben twee jaar niks niets mogen doen.

Nu wilden we de draad weer oppakken, maar de diverse crises spelen ons momenteel parten. Het is – begrijpelijk - niet meer voor iedereen een eerste gedachte om geld uit te geven aan een workshop. We namen onze maatregelen door de workshop te versoberen waardoor we naar een prijs konden gaan van 75 euro.

Ik sta voor een enorme uitdaging om het realiseren van het totale grasveld tot een goed einde te brengen en ik hoop van harte dat ik met deze aangepaste workshop vorm weer meer enthousiaste deelnemers mag ontvangen. We streven ernaar om eind 2024 het geheel af te hebben. De realiteit is dat mijn Parkinson achteruitgaat, maar gelukkig nog steeds langzaam. Toch ben ik bang ben dat ik het na 2024 niet meer kan.

Dus: schrijf u in met enkele collega’s, vrienden, buren, geniet van een leuke workshop en draag zo bij aan het voltooien van mijn droom en het doneren van geld om onderzoek mogelijk te maken.

Naar de pagina: Parkinson Grasveld

Naar het formulier: Direct Inschrijven Workshop